آخرین مطالب

تحول در مدیریت سواحل مازندران؛ ساحل هوشمند، دریای امن تفکر و اندیشه

تحول در مدیریت سواحل مازندران؛ ساحل هوشمند، دریای امن

  بزرگنمایی:

امنیت دریای مازندران برای علاقه‌مندان به شنا از امسال با اجرای طرح هوشمند ساحل امن و همچنین بهره‌برداری از طرح پایش آنلاین سواحل با مچ‌بندهای هوشمند که در اختیار منجیان غریق قرار می‌گیرد و مانیتورینگ دائمی سواحل با استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی افزایش می‌یابد.

مجید اسدی خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی :البته شنا در دریا در حال حاضر به خاطر شرایط کرونایی و عدم تعریف ساز و کار آن از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع است و طرح های سالمسازی هم شروع به کار نکرده اند ، ولی در صورت آزاد شدن شنا ، تحویل مدیریتی و طرح ساحل هوشمند به اجرا گذاشته خواهد شد.

هیات نجات غریق مازندران با حمایت استانداری و فدراسیون غواصی و نجات غریق طرحی را با نام ساحل امن به سرانجام رسانده که قرار است طی هفته‌های آتی به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های پایش ساحل و دریا به کار گرفته شود. این طرح که به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شده ، تا کنون در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و به همین دلیل مازندران را به استان پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه‌ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل کرده است.

برای اجرای طرح ساحل هوشمند یک مرکز مانیتورینگ در بابلسر ایجاد شده که قرار است به مچ‌بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار می‌گیرد متصل باشد؛ مچ‌بندهایی که اخیرا وارد کشور شده و اکنون نیز در اختیار هیات نجات غریق مازندران قرار دارد تا پس از برپایی و آغاز به کار طرح‌های سالمسازی دریا در صورت صدور مجوز از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق به طور رسمی آغاز شود.

رئیس هیات نجات غریق مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا از آماده به کار بودن تجهیزات و زیرساخت‌های این طرح خبر داد و گفت: طرح ساحل امن تمام مناطق ساحلی مازندران از گلوگاه تا رامسر را در بر می‌گیرد و برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود. در این طرح با استفاده از مچ‌بندهای ویژه‌ای که از چین خریداری شده و زیرساخت‌های ارتباطی، پایش آنلاین سواحل و همچنین حوادثی که در سواحل اتفاق می‌افتد انجام می‌شود.

نقی کریمیان اظهار کرد: مچ‌بندهای خریداری شده برای این طرح با قابلیت نصب سیم‌کارت و ارسال پیامک به مرکز مانیتورینگ، مجهز به دوربین‌های باکیفیت برای فیلمبرداری، میکروفون و اسپیکر برای ارتباط همزمان منجی غریق با مرکز مانیتورینگ هستند.

وی افزود: در این طرح زمانی که منجی غریق ببیند شخصی غرق شد، بلافاصله با فشار دادن یک دکمه که روی مچ‌بند قرار دارد می‌تواند پیامک اعلام وقوع حادثه را به مرکز مانیتورینگ، مرکز اورژانس 115، هیات نجات غریق شهرستان و هیات نجات غریق استان بفرستد. از همان لحظه نیز دوربینِ روی مچ‌بند فعال شده و تصاویر به صورت آنلاین در مرکز مانیتورینگ پخش و ضبط می‌شود. به این ترتیب همکاران ما در مرکز مانیتورینگ علاوه بر این که در جریان مختصات جغرافیایی محل حادثه قرار می‌گیرند، همه جزئیات حادثه را می‌بینند و رصد می‌کنند.

تحول در مدیریت سواحل مازندران؛ ساحل هوشمند، دریای امن

 

رئیس هیات نجات غریق مازندران خاطرنشان کرد: قابلیت مهم این زیرساخت، ارتباط مستقیمی است که در هنگام وقوع حادثه بین مرکز مانیتورینگ و منجی غریق برقرار می‌شود تا از مرکز در صورت لزوم نکاتی که باید هنگام نجات دادن غریق به منجی گفته شود را بیان کنند. یعنی منجی غریق در هر نقطه از سواحل مازندران که باشد همزمان با این که وارد آب شده و به سمت فرد حادثه‌دیده می‌رود می‌تواند به صورت زنده با مرکز در ارتباط باشد و از مشورت‌های لازم در هنگام عملیات بهره بگیرد.

کریمیان درباره تعداد مچ‌بندهای خریداری شده برای منجیان غریق مازندران نیز گفت: فعلا با توجه به محدودیت‌های مالی توانستیم 200 دستگاه ساعت خریداری کنیم. تا کنون برای اجرای این پروژه حدود 10 میلیارد ریال هزینه شده و به 15 میلیارد ریال دیگر هم نیاز داریم.

وی بهره‌برداری از این طرح را منوط به آغاز فعالیت طرح‌های سالمسازی دریا عنوان کرد و افزود: در صورتی که ستاد ملی مقابله با کرونا مجوز برپایی طرح‌های سالمسازی دریا را صادر کند، این طرح نیز به طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد. اتاق مانیتورینگ آماده افتتاح است. کل طرح نیز برای تعدادی از مسئولان رونمایی شد و اجرای آزمایشی را هم انجام دادیم. اخیرا نیز در نشستی که به میزبانی وزارت کشور و با ریاست معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی برگزار شد یک اجرای آزمایشی از طرح داشتیم که مورد استقبال مسئولان قرار گرفت.

رئیس هیات نجات غریق مازندران درباره مدت طراحی و اجرای این پروژه اظهار کرد: پس از مطرح کردن پیشنهاد با معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران و دریافت موافقت برای این پروژه، طراحان و مجریان این زیرساخت در دانشگاه مازندران که از بین چهار گروه متقاضی انتخاب شدند در قراردادی هشت ماهه توانستند طبق زمان‌بندی طرح را پیش ببرند و تحویل دهند. اکنون نیز منتظر صدور مجوز برپایی طرح‌های سالمسازی و همچنین دستور استانداری برای بهره‌برداری از این طرح هستیم.

کریمیان ضبط شدن جزئیات حوادث را برای بررسی ابعاد حوادث به منظور پیشگیری از حادثه‌های بعدی و کاهش تعداد غریق در مازندران مهم و اثرگذار بیان کرد و گفت: با اجرای این طرح علاوه بر این که مدیریت بهتری بر حوادث احتمالی می‌شود، امکان بررسی و مطالعه روی حوادث و امدادرسانی انجام شده به افراد حادثه‌دیده نیز فراهم خواهد شد.

تحول در مدیریت سواحل مازندران؛ ساحل هوشمند، دریای امن

 

به گفته کریمیان یکی دیگر از خدمات آماده ارائه به مسافران برای دور ماندن از خطر غرق‌شدگی در دریا نیز اپلیکیشن دریای امن است که ویژه مسافران و گردشگران طراحی شد و به زودی بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: در این طرح هفت هزار نقطه از تمام نوار ساحلی گلوگاه تا رامسر با « جی آی اس GIS » شناسایی شد تا مختصات همه نقاط ساحلی و شناگاه‌ها در اختیار باشد. اپلیکیشن «دریای امن» نیز طوری طراحی شده که هر مسافری از مبادی ورودی مازندران به این استان وارد شود یک پیامک با نام همین اپلیکیشن به گوشی او فرستاده می‌شود و با ورود به لینکی که برای او فرستاده شد می‌تواند سامانه را روی گوشی نصب کند.

رئیس هیات نجات غریق مازندران خاطرنشان کرد: این سامانه به کاربر اطلاعات لازم درباره طرح‌های سالمسازی، شناگاه‌ها و مناطق پرخطر ساحل را می‌دهد و او را به نزدیک‌ترین ساحل امن هدایت می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: کاربرد دیگر این سامانه، اعلام وقوع حادثه از سوی کاربر به نیروهای امدادی است ،  به طوری که در هر نقطه از سواحل مازندران حضور داشته باشد و حادثه‌ای برای یکی از همراهان او یا هر شهروند دیگری رخ داد با همان سامانه می‌تواند وقوع حادثه را به مرکز اعلام کند و بلافاصله حادثه به نزدیک‌ترین گروه امدادی منطقه اعلام می‌شود تا در محل حضور یابند.

برنامه‌ریزی‌های مؤثر انجام شده برای افزایش امنیت ساحل و دریا در مازندران از سال 1393 تا کنون سبب شد که تعداد غرق‌شدگان دریا در مازندران از حدود 200 نفر در آن زمان هر سال کمتر شود و به 47 نفر در سال 1399 برسد و به نظر می‌رسد با اجرای این طرح نوین برای پایش سواحل مازندران، ضریب امنیت این سواحل باز هم افزایش خواهد یافت.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پیام تبریک فرماندار و امام‌جمعه سیمرغ بمناسبت هفته سلامت

مساعدت بیش از یک میلیارد تومانی حامیان شهرستان سیمرغ در سال 1402 ️ پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد،

پیام تبریک فرمانده انتظامی شهرستان سیمرغ به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت

متن پیام جناب سرهنگ حسن پورقربان فرمانده سپاه ناحیه شهرستان سیمرغ به مناسبت سالروز تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تقدیر فرماندار سیمرغ از خبازان شهرستان به مناسبت روز ملی گندم، آرد و نان

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت سالروز تشکیل سپاه انقلاب اسلامی

دیدار رئیس اداره بهزیستی سیمرغ با فرمانده سپاه در روز پاسدار در روز گرامی‌داشت تاسیس سپاه پاسداران

پیام تبریک فرماندار و امام جمعه سیمرغ به مناسبت روز معمار

عیادت و دیدار حجت الاسلام خانلری امام جمعه و رحمتی بهمنانی فرماندار شهرستان سیمرغ از جانباز حمیدرضا قلی زاده سوخت آبندانی

برگزاری جلسه هیات اجرایی انتخابات به ریاست رحمتی بهمنانی فرماندار شهرستان سبمرغ

جدیت در نظارت بر صید تعاونی‌های صیادی مازندران

49 نفر از مددجویان شهرستان سیمرغ از ابتدای سال‌جاری تاکنون از تسهیلات اشتغال بهره‌مند شدند.

سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران گفت: صدور پروانه ساختمان روستایی بدون مراجعه روستاییان به دهیاری، از طریق سامانه یکپارچه امکان‌پذیر شد.

بازدید رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ از محل سایت اداری شهرستان ( مجتمع اداری سردار شهید هاشمی)

راهپیمایی ضد صهیونیستی مردم سیمرغ و حمایت از مردم مظلوم فلسطین

بازدید رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ از اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان سیمرغ

محبی : توسعه سرمایه انسانی و کارخلاقانه باید مورد اهتمام ویژه دستگاه های اجرایی قرار گیرد

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران گفت: رژیم صهیونیستی با به شهادت رساندن کودکان و زنان نمی‌تواند عظمت کار جبهه مقاومت را خدشه دار کند.

صبحگاه مشترک به مناسبت هفته نیروی انتظامی با حضور امام جمعه، فرماندار و اعضای شورای تامین شهرستان بابلسر

پیام تبریک فرماندار شهرستان بابلسر به مناسبت 17 مهر روز جهانی پست

انتخاب اعضای هیات اجرایی انتخابات به ریاست رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ

انتخاب اعضای هیات اجرایی انتخابات به ریاست مزربان بخشدار بخش تالارپی شهرستان سیمرغ

بررسی مشکلات هشت واحد تولیدی در ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری مازندران

نماینده ولی فقیه در مازندران: لشکر 25 کربلا مایه افتخار و عزت مازندرانی هاست

دیدار مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان مازندران با رحمتی بهمنانی فرماندار شهرستان سیمرغ

بازدید رحمتی بهمنانی از طرح جهادی درمان سالمندان شهرستان سیمرغ

رئیس ستاد انتخابات مازندران: بستر‌های قانونی برای برگزاری انتخابات اسفندماه امسال فراهم شده و مشارکت و سلامت؛ راهبرد دولت در انتخابات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران : بیش از 450 طرح عمرانی در امامزادگان و موقوفات استان اجرایی شد.

30 واحد بانک نشا در سال زراعی گذشته شالیزار‌های شهرستان سیمرغ را زیرپوشش قرار دادند

نیرو‌های انتظامی مدافعان امنیت هستند از این رو وظیفه همگان حمایت از این عزیزانی است که در میدان هستند.

رئیس کل دادگستری مازندران از تخلیه بیش از دو هزار دستگاه خودرو و موتور سیکلت از توقیف گاه‌های مازندران خبر داد.

امروز جبهه‌ مقاومت در رویارویی با رژیم غاصب و اشغالگر اسرائیل، برگرفته از منش و مکتب سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی است.

جلسه ستاد راهبردی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر شهرستان سیمرغ،

برگزاری جلسه جهاد تبیین به ریاست رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ روابط عمومی فرمانداری سیمرغ همزمان با هفته وحدت

پیام تبریک رحمتی بهمنانی فرماندار و حجت الاسلام خانلری امام جمعه شهرستان سیمرغ به مناسبت هفته نیروی انتظامی

جلسه کارگروه اشتغال به ریاست رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ برگزار شد

دیدار و دلجویی رحمتی بهمنانی فرماندار و حجت الاسلام خانلری امام جمعه شهرستان سیمرغ از والدین شهید گرانقدر علی صالحی

دیدار و دلجویی رحمتی بهمنانی فرماندار و حجت الاسلام خانلری امام جمعه شهرستان سیمرغ از مادر شهید والامقام سیدمحمدتقیان

پیام تبریک رحمتی بهمنانی فرماندار و حجت الاسلام خانلری امام جمعه شهرستان سیمرغ بمناسبت روز ملی دامپزشکی

مهدی دامادی، رئیس کمیته امداد سیمرغ اظهار داشت:برای ساخت این واحد مسکن مسکن مددجویی 560 میلیون تومان هزینه شده است

پیام تبریک فرمانده سپاه شهرستان سیمرغ به مناسبت هفته نیروی انتظامی

امام جمعه محترم حجت الاسلام والمسلمین مهدی خانلری: نیروی انتظامی مایه افتخار عزت و اقتدار میهن عزیزماست امنیت موهبت الهی است

حجت الاسلام والمسلمین خانلری ضمن تشکر و قدرانی از هم کسی که کار فرهنگی تو شهرستان سیمرغ انجام دادند

با همت خادمیاران رضوی شهرستان سیمرغ 100بسته لوازم التحریر در بین دانش آموزان نیازمند

لهراسب رحمتی بهمنانی فرماندار سیمرغ جانبازان یادگاران روز‌های عشق و حماسه‌اند، جمهوری اسلامی ایران

حجت الاسلام خانلری امام جمعه شهرستان سیمرغ /امروز به علت عملکرد ناصواب برخی مسئولین غربگرا، جوانان ما دچار دوگانگی شده اند،

پیام مشترک لهراسب رحمتی بهمنانی فرماندار و حجت الاسلام خانلری امام جمعه شهرستان سیمرغ به مناسبت آغاز هفته وحدت

نماینده، ولی فقیه در مازندران: تبیین، تبلیغ و تشویق سه مقوله مهم در راستای فرهنگ‏سازی برای حوزه وقف در دیار علویان است.

برگزاری مراسم هر رسانه یک یادواره به پیشنهاد بسیج رسانه استان مازندران مورد موافقت گرفته است

مهندس احمدی مدیر امور آبفا این شهرستان تقدیر کرد.